Friday, March 23, 2012

saya membebel lagi''

Peringatan awal : entry ni bosannya tahap boleh membunuh. panjang lak tuh.

Achum!

Aiseh, demam x baik lagi la pulak. Tapi aku dah rindu nak membebel, membolok2 kat sini. Hum, what’s new ha? Entah.

Wahai, time time cenggini mesti aku ingat rumah. Bukan la kate kalu x demam x ingat kat rumah. NO. Tapi effect dia lebih la. Kan? Sape x sayang rumah kot. ‘Baiti Jannati’ kan? J

Kalu aku demam, masa arwah ada dulu, mesti dia yang paling risau. Sebab dia tau, anak dia yang ni la yang antibody paling lemah. Aku ingat lagi, masa aku form 1, masa balik rumah minggu tu, aku demam. Boleh nak dikatakan teruk. Sebab aku tak mampu bangun unless dia angkat aku. Masa tu bulan puasa. Dan hari tu, ada majlis buka puasa kat surau. Mak aku kompem2 la kena pergi. Tukang masak berwajib tanpa gaji tu. Ayah aku selalu je cakap, “Mah, tulong je la kalu orang mnta tolong. Ape yg susah nye.” Dan sememangnya mak aku selalu je rajin menolong orang.

Jadi, tinggal la kami dua beranak kat rumah magreb tu. Pa dukung aku bawak masuk dalam rumah. Masa mula-mula tu, pa baringkan aku kat beranda depan yang sekarang ni budak2 yg datang ngaji tuh tunggu giliran nak ngaji. Haha, gaya aku taip macam korang tau je design rumah aku camane kan?

Aku perasan, pa turun dari rumah, ambil daun cekur ngan daun bunga raya kat luar. Pastu dia amek besen, masukkan air, ramas2kan daun tuh, and baca ayat2 quran yang memang komfem aku x hafal. Aku dah x ingat dah pun surah apa dia baca. Bagus kan? Anak dengan ayah jauh je beza peel. Haisy,,

Bila pa dah siap ramas tuh, dia amek air tuh, slowly sapu kat dahi,tangan aku. Sungguh, kalu ingat balik air mata aku bergenang. Betapa kasih seorang ayah tu x dapat diungkapkan ngan kata-kata.

Sory eh? Entry hari ni banyak terhenti dek dengusan hingus aku yang aku dah tak pasti angkara selsema atau apa.

Dan bila demam tahap dapat 6 jenis ubat camni, aku mesti akan ingat dia jugak. Sebab masa akhir tahun form 3, aku kena chicken pox. Same timing ngan amin. Adik aku. Tapi mamat ni dah kena dah sebenarnya tahun sebelum tu. Entah. Dah nasib dia kena dua kali. Hu, yang tak bestnya, kami pergi klinik lain-lain timing & waktu. Sama la kan, timing ngan waktu? Heh, sory, pengaruh ubat batuk ngan selsema nih. Sebab tu ayat tunggang langgang skali.

Amin pergi pagi. Ngan sepupu kitorang. Sebab dia duk umah mak sdare aku mase tu. Aku lak pergi ngan kakak aku. Masa ni plak, aku sedar, ada orang dajalkan aku nyer mykad. Gila! Yang lain semua ok. Tapi cip yang tengah2 tu dah dikelar dengan kejam. Sape tah makhluk tak bermaruah tu yang x puas hati ngan aku. Sampai sekarang aku tak tahu sape yang berhati-hati gila masa wat mende yang tak berhati perut tuh. Tak pasal-pasal kena wat ic baru. Huhu, tapi ok gak. Nampak sket muka dalam mykad tu macam muka orang. Haha.

Opps, sory. Terbabas lagi. Amin gi klinik masa pagi. Dan antibotik yang dia dapat dalam bentuk tablet. Walaupun besar, still, dalam bentuk tablet. Aku? Yang kapsul tuh. Yang kalo makan rasa plastic tuh. Ya Rabbi, aku memang speechless masa tengok ubat tu. Amin tu, sopi baik hati tolong potongkan jadi kecil tablet tuh. Aku? Nak potong jugak? Pastu boleh ke nak telan yang dalam serbuk tuh? Lagi menyiksa batin kot.

Pada waktu tu, datang la seorang hero Malaya yang paling hensem, smart, kacak, bergaya, menawan dan yang sewaktunya di hadapan aku. Beliau menegur, “Doh bakpe dok makang obak ning? Kang dok baek saket kang ganer?” Hambek, dengan penuh kepekatan base ganu aku bagi. “Bukan akmboh makang pa. X reti nok makang ganer..” Kata aku dengan riak wajah yang bakal menitiskan hujan rebut dalam jangka masa 2.851saat.

“Doh meh sinim..” kata beliau seraya menarik tangan aku duduk di ribanya. Aku agak khuatir, takut-takut virus chicken pox ni akan menyerang lelaki paling penting dalam hidup aku tu. Tapi aku tiba-tiba teringat yang beliau memang dah pernah kena pun penyakit ni. So, relax je la.

Beliau ambil satu kapsul tu, slowly masukkan dalam mulut aku. Lepas aku x tahu dia baca apa sebelum tuh. Ayat penerang hati kot. Nak suruh senang makan ubat. Ada ke ayat camtuh? Entah. Beliau suakan gelas berisi air tadahan hujan ke mulut aku. Wakaka, aku tipu. Air tapisan la. J

Sejak hari tu, kalu aku nak makan ubat kapsul, mesti beliau yang suapkan. Aku pun x tahu kenapa tapi kalau aku nak acu cuba try test makan sendiri, mesti aku akan muntahkan balik ubat tu. Serius tak tipu. Apa la nak jadi ngan aku kan?

Tapi sekarang ni aku dah pandai makan ubat sendiri. Kalau tak pandai pun, aku nak harapkan sape kan? Beliau dah takde untuk aku bermanja-manjaan bagai nih. Huhuhu.

Sejujurnya, hidup aku terlalu dibayangi oleh lelaki. Ada orang pernah Tanya, “Ami, kau nak jadi lelaki ke? Dengan rambut macam tu. Dengan cara duduk, cara jalan macam tu. Favourite lak tengok WWE. Mi, sedar la. Kau tu perempuan. Wat la gaya perempuan.”

Aku sangat tak tahu apa aku nak jawab masa tu. Cuma aku agak terkilan bahagian rambut tu. Arwah tak pernah larang aku potong rambut sependek mana pun. Kalau anak dara dia yang lain? Hum, mau dibasuhnya dengan Clorox. Haha, tapi aku tak. Beliau bagi je aku buat apa yang aku nak buat. Cuma kalau terlampau lasak tu, ada la jugak upahnya. J

Bagi aku la, kalau kau perempuan pun, it’s up to u la nak wat rambut gaya camane pun. Asal jangan dye udah. Sebab tu dah masuk term mengubah ciptaan Allah. Allah laknat sape yang ubah ciptaan dia. “Habis, yang kau buat rambut cam laki tu, x dilaknat? Perempuan menyerupai lelaki dan lelaki menyerupai perempuan kan dilaknat jugak?”  Gaya rambut aku cam laki ke? Sape yg tetapkan hukum kalo rambut camni, rambut laki, kalo rambut camtuh, rambut pompuan? And one more, kau pernah jumpa lelaki pakai tudung ke? Tudung tu kan sejenis pakaian perempuan. Kira aku tetap menyerupai perempuan la, walaupun aku botak sekalipun.

Aisy, terpanjang pulak di atas sane.

Maaf. Teremo pulak kat situ.

Ok. Sambung balik. Masa kecik, aku sangat tak paham kenapa aku disisihkan oleh kakak-kakak aku. Ntah apa yang mereka tak puah hati pun aku tak tahu. So, that’s why la aku rapat ngan abang-abang aku ngan adik-adik aku skali. Masa kat sekolah rendah pun, boleh kira berapa ramai budak pompuan yang redha nak kawan ngan aku.

But seriously, budak laki accept aku tanpa syarat.

Ni salah stu benda yang best pasal laki – kawan tanpa syarat.

Family aku tak kesah aku nak kawan ngan sape2 pun. Up to me la. Tapi mereka tak bagi kalau nak keluar berdua2an bagai tuh. Yea, family aku open minded walaupun kami duk kampong, tapi sentiasa berbatas ye.

Sejujurnya, aku punya impian nak cari suami yang macam arwah dearest aku. Tapi spisis macam dia dah makin kurang. Ke dah lupus semuanya? Another entah di situ.

Haha. Jadi, selama aku hidup, adalah jugak 5 6 orang nak jadikan aku awek diorang. Tapi entah mengapa aku memang x pernah accept. Mungkin sebab aku dah anggap diorang macam sahabat sendiri. Macam abang sendiri. Atau mungkin aku yang ego. Yang tak pernah nak mengaku kalau aku suka someone, malahan aku makin wat perangai x makan saman depan lelaki yang kononnya sukakan aku tu.

So, masa aku form 4. Aku digosipkan denganseorang lelaki – yang –malas – untuk – aku –taip – namanya – di – sini. At first, aku x tertarik langsung. Sue me. Aku memang tak suka dikaitkan ngan orang. Lagi-lagi manusia yang aku x tau pun kewujudannya.

But then, bila aku kenal dia. Aku rasa persepsi aku berubah. Dia pendiam, tapi nakal. Dia pendiam, tapi lincah. Dia pendiam, tapi aktif. Dia simple, tapi attractive. Dan markah bonus dia yang paling besar, setiap kali aku tengok dia, aku mesti akan teringatkan arwah. Aku melihat dia dengan pandangan seorang anak ke? Aku pun tak pasti. Aku cuba dekatkan diri ngan dia. Tapi macam tu la. Aku ni ngan orang x kenal mana ada nak merengek ke apa kan. Dia ada keinginan nak dekat ngan aku (kot) tapi aku tolak. Aku pun tak tahu kenapa.

Tapi betul. Aku suka dia. Cuma aku x tahu aku suka dia sebagai apa. Sebagai seorang gadis pada seorang jejaka atau ia hanya secebis rasa rindu seorang anak pada ayahnya yang telah tiada??

Makin lama, hubungan kami makin renggang. Aku mula tak tentu arah. Mula-mula aku fikir, kenapa Allah tak tentukan aku ngan dia sebagai jodoh tapi mak aku Berjaya bertemu jodoh ngan seorang lelaki yang sungguh baik seperti arwah. Aku wat random hipotesis. Sebab mak kau baik, dia deserve seorang lelaki yang baik tu. Habis, meaning aku jahat la yang aku x boleh dapat lelaki yang macam tu?  Lelaki yang boleh dijadikan imam subuh.

Tak lama lepas tu, kawan aku citer, manusia tuh memang macam tu sebenarnya. Dia bagi harapan kat orang, then dia blah. Ia membuatkan aku terfikir. Mungkin ni kafarah dosa aku yang menyakitkan hati lelaki lain ngan kata-kata aku or perlakuan aku. Seikhlasnya, memang aku layan lelaki lebih kurang je. Aku guna aku mu, aku kau. Saya awak? Certain case yang memang x dapat dirawat. Berbahasa guna nama je? Ada la kot. Tapi dah x contact sangat. Sebab dia pun ajak aku couple.

Apa yang aku nak cerita sebenarnya ni? Haha, aku pun dah naik keliru. Mungkin sebab Bena Expectoran aku dah masuk liang-liang dalam otak sampai aku dah x tahu apa yang aku membebel kat sini ni.

Sebelum ni, ada aku citer sal lelaki lain yang cakap lelaki A ni suka aku kan?

Aku nak share something. Aku Tanya pendapat kawan-kawan aku. Ada yang menyokong, tak kurang yang suruh berhati-hati. Tapi yang paling best, “Ami, Allah tau apa yang terbaik. Tanya la Dia.”

Terima kasih pada lelaki yang yg beritahu aku tentang kawan dia tu dan pada sahabat yang mengingatkan aku pada Dia lagi. Kuraang-kurang, aku bangun tengah malam untuk wat isti. Tapi kan, tu memang mentality kita kan? Solat sunat isti tu wat cam majlis mencari jodoh je kan? Padahal, banyak gla pilihan yang kita nak kena buat setiap hari. Yang memerlukan kita untuk berfikir menggunakan akal, bukan kepala lutut!

Serus. Aku nangis sangat2 masa aku mengadu pada Dia. Aku sendiri tak faham apa yang aku rasa. Allah je yang tahu apa yang ada dalam hati aku. Kenapa aku nangis? Kenapa bila baca nama dia, bila terdengar nama dia, jantung aku berdegup kencang sangat? Otak aku rasa ringan sangat? Kenapa??? Aku tak paham.

Jadi aku minta ngan Allah.

“Ya Allah, Tuhan sekalian alam. Hanya Kau yang mengetahui apa yang terselindung dalam denyut nadi ni. Hanya Kau yang tahu apa yang aku rasakan, bahkan lebih Kau fahami aku berbanding diriku sendiri. Ya Rabbul Izzati, andai hatiku terpaut padanya, dan andai kami berkongsi rasa yang sama, Kau lindungilah hati kami dari fitnah dunia. Lindungilah hati kami dari godaan syaitan. Dan apabila sampai masanya, Kau satukanlah kami dalam haluan takdir-MU.”

Masa aku minta tu, air mata aku x henti-henti mengalir. Sebab aku dah lama sangat tak bangun qiyam. Dan datang seorang manusia yang diutus Allah untuk aku kenang dosa-dosaku. Aku sangat sedih.

Why?

Sebab Allah terpaksa hantar ujian macam ni baru aku nak minta kat Dia.

Dan lepas aku berdoa, aku dah jadi lebih tenang. Walaupun ada je orang yang nak wat aku jeles, aku wat muka toya je. Why? Sebab aku tau, kalau dah jodoh, tak ke mana. Tapi kalau memang takde jodoh, kau duduk dekat camane pun, takkan bertaut jugak kasih tu.

Ok. Aku nak tido. Mata aku dah sampai limit.

Salam.

No comments:

Post a Comment