Saturday, January 07, 2012

tajamnya lidah,,


semalam ada janji ngan sumone nak taip entry baru.. haha, gaye cam ramai follower je.. whatever la, bukan nak suh org bace sangat pom. kang kalu dah rama sangat bace, xleh ar nok ngutuk orang parok-parok..ke gane?


haha, gitu ah op. nok guane ramok agi..


skarang nok cakap pasal lidoh. mitok maaf r ke sape hop x paham, sile cari org tganu suh translate kalu x paham sgt. he,,


lidoh tu mendape beno er?


Lidah merupakan satu bungkusan otot rangka pada dasar mulut yang menangani makanan bagi mengunyah dan menelan. Ia juga merupakan deri utama bagi rasa. Sebahagian besar permukaan lidah diselitupi dengan bud perasa. Lidah dengan kebolehan banyak pergerakan, membantu membentuk bunyi dalam pertuturan. Ia sensitif dan sentiasa dilembapkan oleh kelenjar air liur, dan kaya dengan deria dan salur darah bagi membenarkan ia bergerak.


macam hop kite tau.. lidoh tu penting. kite wat rase makanan gune ye lah, nk jilat eskrem pom yelah. mende2 hop kaet nge makanan kaet lake nge ye, yedop? haha, x kaet.


kata2 pasal lidah tu banyok. x cayye? kejap.


1.Anggota terpenting selepas hati yang mesti diberi perhatian serius agar beristiqomah ialah lidah kerana lidah adalah terjemahan hati(lurusnya hati di atas tauhid) yang menggambarkan pemikiran seseorang.


2.... ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri


3.Lidah lah pling tajam... Ble m'nmbusi hati insan yg t'rsa drpd p'ktaan mrk2x yg x m'jga prasan org.


4. Luqman Alhakiem seorang hamba sahaya dari Habasyah (Eftiophia) dan pertama yang tampak dari hikmatnya iaitu ketika majikannya menyuruhnya menyembelih kambing dan minta kepadanya supaya diberikan kepadanya sebaik-baik apa yang ada dikambing itu, maka ia menghidangkan kepada majikannya hati dan lidah. Kemudian dilain hari disuruh menyembelih kambing dan minta dihidangkan apa yang paling busuk dari bahagian kambing itu, maka ia menghidangkan hati dan lidah. Maka ditanya majikannya: "Saya minta yang terbaik, maka kau hidangkan lidah dan hati dan kini saya minta yang paling busuk dari anggota kambing maka engkau hidangkan hati dan lidah juga?" Jawab Luqman: "Didalam badan tidak ada yang lebih baik dari kedua anggota ini jika baik dan tidak ada yang lebih busuk jika rosak dan busuk."


5.Nabi Muhammad s.a.w. ketika mengutuskan Mu'adz r.a. ke Yaman. Mu'adz berkata: "Ya Rasulullah, nasihatilah aku." Maka Nabi Muhammad s.a.w. menunjukkan lidahnya iaitu jagalah lidahmu, nampaknya Mu'adz menganggap itu remah, maka ia berkata: "Ya Nabiyullah, nasihatilah aku." Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Celaka engkau. Apakah engkau kira orang-orang akan terjerumus dalam neraka jahannam itu kerana mukanya, tidak lain hanya hasil dari lidahnya."


6.Nabi Isa a.s. berkata: "Jangan banyak bicara selain dzikir kepada Allah s.w.t. sebab banyak bicara menyebabkan beku hati dan hati yang beku itu jauh dari Allah s.w.t. tetapi engkau tidak mengetahui."


7. Seorang sehabat berkata: "Jika engkau merasa keras hatimu dan lemah badanmu dan berkurang rezekimu, maka ketahuilah bahawa engkau telah bicara yang bukan kepentinganmu."


8. Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu dan jika engkau tak menjaganya ia takkan mempedulikanmu.


9. Luqman al-Haqim berkata kepada puteranya : Hai anak! Sesiapa yang bersahabat dengan seseorang yang jahat takkan selamat, siapa yang masuk ke tempat yang jelek akan tertuduh dan siapa yang tak menahan lidahnya akan menyesal.


10.Setiap kali melakukan kesilapan, kita hanya memohon maaf. Itu sajakah bayaran bagi setiap kesilapan? Apa gunanya kemaafan andai kesilapan tetap jua dilakukan? Barangkali lebih indah sekiranya maaf itu dipendamkan dan kesilapan itu diperbetulkan


11. “Hai orang-orang yang beriman! Janganlah suatu kaum mencemuh kaum yang lain kerana boleh jadi mereka yang dicemuh lebih baik dari yang mencemuh. Dan janganlah pula wanita-wanita mencemuh wanita-wanita yang lain kerana boleh jadi wanita-wanita yang dicemuh lebih baik dari wanita-wanita yang mencemuh. Dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu memanggil dengan panggilan yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah panggilan yang buruk selepas beriman dan sesiapa yang tak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Al-Hujurat :11)



12.Tidak berakal seseorang manusia apabila tidak mahu menerima dan meminta nasihat daripada orang lain.


13. What goes around, comes around.


14. What you give, you get back


haha,, mungkin ada hop kate.. xkaet la ayat2 nih.. he, mane mu tau x kaet?


hehe, hop atah kalli o, aku amek kat tenet je..wiki..


123, aku copycat kat fb..


4567 aku google je.


hop lain tu, same ade ayt Quran, kata2 org bagi, or ade gok lirik sket..


pemikiran seseorang dapat kita tgk pada lidoh? betol ape.. kalu org ngaso, emang ye ngaso. kalu org juruh, lain gaye lop. hop jenih x mike, lagi la.


lidoh emang senang sangat nok wat sakit ati org. x yoh susoh2 blajo silambam, mu buleh watorang nangih. caye ah katku. tobak lillah.


nom 3 or, lebih kurang ar nge hop no 2


pasal lidoh nge hati pon.. kalu molep, lidoh, insya Allah molep ar hati o.. gitu gop kalu buruk, dan buruk, lepuk situ ah. adop nilai


hadith tu pasal Nabi suh kite aware nge lidoh kite. sebab nde? sebab rama org masuk nerake sebab lidoh. bukan bab muke.


hop ni aku x leh nk amal angat agi. banyak cakap xdop pekdoh. tapi tobak ah, dan jupe geng payoh molep nop beti. paroxx!


common r, kalu ade hop rase x kene tu, keh lidoh tajang angat ar tu. pah wat sakit ati org x sedo taram baroh. parox r ginim


no 10 tu mugkin ade hop kate x kaet. kalu tgk skali imbas emang x kaet..ce bace nge mata hati.


11 pom. jgn kate x dop ketan. macamane ye nk mencemuh kalo, ye xgune lidoh utk tujuan jahat op?paham x?


3 yang last tu mungkin x bape kaet..tapi kait ngan tujuan utama aku naip malam ni benonye.. tapi bia jela..


last but no least,,


Adalah lebih baik memiliki wajah yang hodoh berbanding lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tak mungkin kan menyakiti hati orang lain, tapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata-kata yang melukakan.


amek pengajaran x nim?


maafkan la ayat2 yang agak mengom ni..aku naip mase ngatop,,he, cau

2 comments: