Sunday, January 22, 2012

da habes,,"

da habes..

ape la yang da habes nih? naik dah kementalan aku nih.

mental aku selalu mengalami kementalan bila aku membaca atau menerokai sesuatu kementalan yang bersifat mental yang menjurus ke arah kementalan mentaliti manusia yang kurang mengaplikasikan kelebihan mental dalam hidup mereka.

apa yang aku memental di sini?

ni semer kes bace novel laa.

novel ape la yang berjaya wat aku termental secara automatik nih?

teng tedeng...

ni jawapan die..

fiksyen 302

ni citer mental. haha,, kan aku dah kate tadi. aku 'da habes,,"'

ni la yang aku maksudkan ngan abes.

aku da abes bace. 

ramai-ramai watak dalam novel ni, aku admire farid ja'ah ngan irwansyah.

farid ja'ah. aku pun tak tau la kenapa aku admire dia. suka-suka je kot. aku kesian sebab dia la yang paling kronik masalah mentalnya. dan dia yang ditakdirkan membunuh paling ramai. paling banyak.

sabri, dia yang bunuh.

datuk mahali, dia yang bunuh.

dina din, dia yang bunuh.

pengawal-pengawal yang jaga rumah datuk mahali, dia yang bunuh.

tak ke hancur life dia kalau macam tu?

sian dia. jadi mangsa Zonan.

haisy,, sape lak si Zonan ni?

menurut Lan Lani, Jimmy Yeoh, Prakash Kumar & Farid Ja'ah, Zonan itu adalah roh jahat yang tak berwajah.

apekah?

haha,, korang kena la bace sendiri bahagian tuh.

tapi aku tetap nak elaborate pasal Irwansyah nih.

aku pun agak mental bila bace tentang Irwansyah ni.

sedih la bagi aku.

bagi yang dah bace, mungkin akan kate, "bengong ke ami ni yang menyebelahi budak Irwansyah ni?"

WTH.

aku  bukan nak menyebelahi seorang lelaki yang memperalatkan mental manusia lain utk membunuh.

tapi aku faham apa yang membuatkan dia pilih jalan tu.

dia anak yatim.

dia anak yatim piatu.

tinggal kat umah anak yatim.

so, Zarina Mustapha @ gf dia yang telah menganggap Irwansyah sebagai soulmatenya adalah seluruh kekuatannya.

seluruh kepentingannya.

dan nyawa wanita tu diragut tanpa kata.

dan tanpa pembelaan.

pembunuh berjaya melepaskan diri.

kalo aku jadi dia, aku pom bengang.

dan nak ditakdirkan bengang dia telah menjerat kewarasan iman dia.

dan mental dia terjerat dengan dendam.

sebab tu aku benci sifat dendam. dendam tuh boleh membunuh tau tak?

tapi aku x benci Irwansyah.

dan aku sangat admire kematangan dia.

walaupun dia sangat berharap supaya helah dia x diketahui, dia tetap terima dengan tenang kenyataan bahawa dia dah ditahan dan akan dihukum.

tak senang untuk buat benda tuh eh?

"Yang akan menanggung semua kesalahan ini adalah aku... Irwansyah. Aku yang bertanggungjawab mereka-reka fiksyen itu beserta watak-wataknya. Fiksyen... sebuah cerita duka seorang lelaki, pengkhianatan undang-undang dan pihak polis yang dijadikan kambing hitam orang-orang yang berpengaruh."

macho kot.. as for me la. dia take the blame without blaming others.

dan aku sangat suka bila Rita tuh sanggup jadi peguam bela irwan.

it's such a big effort kot.

bapak dia mati sebab that Irwan.

dan dia bela Irwan dpd mandatori 302.

sangat mulia kerjanya.

kita pula bagaimana?

nak terus menyimpan dendam supaya perkara yang agak mustahil berlaku di alam nyata ini terjadi dalam realiti kehidupan?

lu pikir ar sendiri!

4 comments:

  1. nie nk bc nie...ak da abes 2 novel kot..haha..dua2 cintun..layan jela.xde kje kot

    ReplyDelete
  2. eh.saje je kan nak buat org jeles?

    ReplyDelete
  3. ehek..ane ade..org nak berkongsi jela...

    ReplyDelete