Sunday, September 15, 2013

Jahanam

Manusia ada macam macam jenis. 
Ada yang baik menjurus solehnya, ada yang senget tapi okay je, ada yang ayat lucah semedang tapi tahajud tak tinggal, ada yang nampak baik tapi lahanat celakanya. 

Semua macam ada. 

Atas kita nak tengok orang atas dasar apa. Atas dasar baiknya, atau atas dasar jahatnya.

Atas dasar baiknya, maka ambillah pengajaran akan nilai baiknya.

Atas dasar jahat, ambillah juga pengajaran akan nilai jahatnya.

"Tapi, duk perati jahat orang je selalu, kau dah setel ke semua nilai jahat kau?"
Ni yang aku tanya diri aku bila aku mula start nak pandang serong kat orang.

Nampak jahat dia, tegurlah woi. Takkan nak baik sorang2. 

Aku spisis kalau aku mampu, aku tegur. Takleh cara jahat, cara halus. Takleh cara halus, cara batin. (Batin=doa) *doksoh beng piker pelik ah!*

But last the end dia,
Kau nak jadi apa, itu kau punya pasal.

Aku tegur sebab aku sayang.
Dan kalau kau masih nak jadi binatang, jangan tarik aku masuk sekali Jahannam.