Thursday, July 18, 2013

Poligami. Teehee

Semalam heboh duk bising pasal Ashraf Muslim nikah no 2 kat Thai. Baik kat FB, twitter, semua bising. Laki semua duk back up, pompuan semua duk attack. Haha, kagum aku. Isu itu berjaya membuatkan manusia leka dpd isu harga ayam dan taraf letrik yang naik dengan penuh kasih sayang itu.

Aku malas nak campur gak sebenarnya, haha. Macam bodoh nak gaduh pasal hukum yang memang ada dalam Quran. But then, yeah. Hati kecil aku nak membebel. Kehkeh.

Bagi aku, poligami bukan benda jahat. Manusia yang buat poligami tu nampak jahat. Media yang tampilkan poligami itu jahat. Padahal, sunnah. Tapi, salah jugak kat sini sebab sunnah ni je orang duk sibuk nak buat. Puasa sunat malas pulak. -_- 

Then, pasal pompuan lak. Nk meroyan-royan bagai, bukan boleh setel masalah. Kenapa laki kau nak cari lain, fikir balik salah kau kat mana. Atau mungkin kau tak salah pun, Allah uji kau dengan dugaan macam ni. Sabar.

"Kau x kena kau boleh la cakap macam tu!" 

Yeah, right.Aku mana pernah rasa lagi dimadukan. Kahwin sekali pun belum, acaner nak dimadukan ye dak? Haha. But then, di situ la kita gun akal. Takkan kita nak fikir solution bila tengah tersepit je. Ni nampak keserabutan, cari la solusi. 

Bagi aku, dengan level aku yang sekarang ini, kalau laki aku mampu dan boleh berlaku adil, dia nak cukupkan 4 pun aku ok je. Dah yang nak berbini, dia. Bukan aku. Nampak di situ aura kerek aku? Hhahaha.

Malas nak cakap banyak sangat. Ni pun aku merapu banyak ni. Cerita dia, isteri kalau laki kau nak nikah lain, fikir apa kurang dalam layanan kau, then kalau xde solusi, dan kau rasa laki kau mampu dan boleh berlaku adil, then okaykan je. Dah memang dia mampu, nak kata apa? Jangan tolak hukum yg ada dalam Quran. Boleh terbatal iman kau kang. 

Pada si suami, kalau kau x mampu zahir dan batin, better batalkan je niat tu. Nafsu tu semua bro. Dunia sementara je. Dpd kau duk wat onar nak bina masjid baru, baik kau imarahkan masjid sedia ada dengan lebih ramai penghuni, kan ke sweet. Tapi kalau dah kau mampu semua, adil saksama tanpa bangkangan, sukati kau lah.

Dan pada pompuan yang belum ada pasangan itu, sebelum kau nak masuk celah2 ikut jalan pintas nak bina masjid, apa kata kalau kaufikir apa rasa kalau kau di tempat isteri lelaki berkenaan. Tak tahu lah kalau kau buta hati nak fikir pasal isteri dia, anak dia yang mungkin akan menderita bila ketua kapal hanyut duk mereng mengigaukan kau.

Panjang melampau sudah post kali ni. Harap faham bahawasanya poligami itu indah. Jangan kotorkan dengan fitnah. Sekian aku membebel. Salam Subuh.

1 comment:

  1. sokong2... jgn kte plop yg lbey2 dpt dosa free duk kutuk2 diorg sdgkn rmah tgga diorg tu comey lotte agy.. n jgn kte plop lbey sudu dr kuah...

    ReplyDelete